Sök:

Sökresultat:

188 Uppsatser om Ćldersblandad barngrupp - Sida 1 av 13

Att arbeta med större barngrupper i förskolan

Syftet med detta arbete var att fÄ ökad förstÄelse för hur pedagogerna ser pÄ sitt arbete i en större barngrupp. Vi ville undersöka hur barnens lek, samspel och lÀrande möjliggörs eller begrÀnsas i en större barngrupp, och vilken roll tryggheten har för de yngre barnen i barngruppen. Vi har genomfört observationer i barngruppen samt intervjuat 4 pedagoger med kvalitativ metod pÄ en förskola med en större barngrupp. Det arbetar 7 pedagoger pÄ avdelningen dÀr vi gjort vÄr studie men de övriga 3 pedagogerna ville inte stÀlla upp. Samtliga intervjuer och observationer har transkriberats och analyserats var för sig.

OrdförstÄelse i förskolan : Pedagogers syn pÄ arbetet med yngre barns utveckling av ordförstÄelse i en stor barngrupp med blandad sprÄkbakgrund

Syftet med studien Àr att synliggöra förskollÀrares syn pÄ arbetet med ordförstÄelse för yngre barn i större barngrupper dÀr barnen har blandad sprÄkbakgrund. FrÄgestÀllningarna Àr hur förskollÀrarna arbetar med att introducera nya ord, vad de tror pÄverkar inlÀrningen och hur utvecklingen av sprÄket pÄverkas av faktorerna kring barngruppen. Kvalitativa intervjuer har genomförts med tvÄ förskollÀrare som arbetar med barn i Äldrarna tre till fem Är pÄ förskolor i större stÀder i Mellansverige. Studien visar att organisation och planering Àr en viktig del i arbetet i en stor barngrupp. Pedagogens förhÄllningssÀtt och goda förebilder hos bÄde pedagoger och andra barn Àr en viktig del i hur barnen lÀr sig nya ord.

"Spridda skurar" eller kontinuitet ? pedagogers argument om barngruppssammansÀttningar i förskolan

Detta arbete handlar om pedagogers olika uppfattningar om organisering av barn i förskolan, antingen i Äldersblandade eller i Äldersindelade barngrupper. Syftet med mitt arbete Àr att fÄ en ökad förstÄelse av pedagogers val av arbetssÀtt dÀr jag sÀtter fördelar och nackdelar mot varandra i frÄgan om hur man ska dela upp barngrupper i Älder. Jag har undersökt följande: 1. Vilken betydelse menar pedagogerna, som tjÀnstgör i de tvÄ olika organisationsformerna, att ÄlderssammansÀttningen i förskolan har för det pedagogiska arbetet? 2. Vilka argument anvÀnder pedagogerna för sitt val av nuvarande barngruppssammansÀttning? 3.

En kvalitativ studie om förskolepedagogernas uppfattningarom gruppstorlek relaterat till sprÄkutvecklande arbetssÀtt

Syftet med studien var att undersöka pedagogernas uppfattningar om gruppstorlek relaterat till sprÄkutvecklande arbetssÀtt. Mina frÄgestÀllningar var: Hur anser pedagogerna att en stor respektive liten barngrupp pÄverkar barnens sprÄkutveckling? Hur beskriver de intervjuade pedagogerna att de arbetar med barnens sprÄkutveckling i en stor grupp respektive i en liten grupp? Finns det likheter och skillnader i arbetssÀtt? Vilka eventuella för- och nackdelar anser pedagogerna att det finns med smÄ respektive stora barngrupper?I studien har jag anvÀnt mig av kvalitativ metod dÀr jag intervjuat sex pedagoger inom förskola som samtliga hade erfarenhet av att jobba i bÄde liten och stor barngrupp. Studien tar utgÄngspunkt frÄn ett sociokulturellt perspektiv. Enligt den sociokulturella teorin lÀr barn i samspel, lek och kommunikation med varandra.Sammanfattningsvis kom jag fram till att samtliga pedagoger ansÄg att barngruppens storlek kan ha betydelse för barns sprÄkutveckling.

?Barnen har rÀtt att ha nÀrvarande pedagoger? - En studie om pedagogers syn pÄ hur förskolemiljön pÄverkas av stora barngrupper

FörskollÀrarnas arbete i stora barngrupper Àr ett för tiden relevant och viktigt Àmne att lyfta. MÄnga aktuella debatter handlar om storleken pÄ barngruppen och dess inverkan pÄ det enskilda barnet, inte lika mÄnga lyfter hur stora barngrupper pÄverkar förskollÀrarna och deras arbete. Syftet med denna studie var dÀrför att undersöka hur förskollÀrare menar att deras psykosociala arbetsmiljö pÄverkas i en stor barngrupp. Vidare var syftet Àven att ÄskÄdliggöra hur förskollÀrarna menar att en stor barngrupp pÄverkar deras möjligheter att tillgodose barns behov av omsorg och interaktion. I studien har jag anvÀnt mig av kvalitativ metod, och empirin bestÄr av sex intervjuer med tre olika förskollÀrare pÄ samma avdelning samt observationer av pedagogernas interaktion och bemötande av barnens olika omsorgsbehov. Studiens resultat visar att det Àr konsekvenserna av en stor barngrupp som pÄverkar pedagogerna, till exempel att administrativa och praktiska arbetsuppgifter ökar ju fler barn det finns i barngruppen. Pedagogerna menar att de pÄ grund av ökade arbetsuppgifter blir stressade, kÀnner sig otillrÀckliga och att de inte nÄr upp till de krav som de har pÄ sig sjÀlva men Àven de krav som bland annat LÀroplanen (Lpfö 98/10) stÀller.

Barns sprÄkutveckling genom lek i olika typer av barngrupper

SprÄk utgör kommunikation som Àr en naturlig del av interaktion mellan mÀnniskor och som bestÄr av olika typer av sprÄk till exempel talsprÄk, kroppssprÄk och musik. Kommunikationen börjar redan vid födseln mellan barnet och dess moder genom olika ljud och gester. SÄ smÄningom utvecklas det till en allt mer avancerad teknik som kommer att kallas för talsprÄk. SprÄket utgör en viktig del i kommunikationen mellan mÀnniskor men Àr Àven ett verktyg för kunskapsinhÀmtning och formulering av individens tankar och kÀnslor. Hur sprÄket tillÀgnas och anvÀnds Àr av stor vikt samt beror pÄ vilken miljö man befinner sig i.

Konflikthanterig : inom förskolan

Syftet med denna studie var att undersöka hur konflikthantering sker i praktiken pÄ ett antal förskolor samt pedagogers syn pÄ konflikthantering. Studien genomfördes pÄ fyra olika förskolor. För att utföra denna studie gjordes ett kombinerat metodval. Vi har anvÀnt oss av observationer i barngrupp för att fÄ en bild av konflikthantering i praktiken. Observationerna kompletterades med intervjuer med en pedagog frÄn varje observerad barngrupp.

Åldersheterogent ? Åldershomogent, en analys med fokus pĂ„ arbetssĂ€tt, barnsyn och lĂ€randemiljö i förskolan

Detta examensarbete handlar om Ă„ldersindelningar i förskolan. Syftet med studien Ă€r att undersöka om det skiljer sig nĂ„got i pedagogers sĂ€tt att tĂ€nka kring sin verksamhet, sin barngrupp och sin lĂ€randemiljö beroende pĂ„ om de arbetar med en Ă„ldershomogen eller Ă„ldersheterogen barngrupp. Även allmĂ€nna skillnader och likheter i arbetssĂ€tten kommer att belysas. Undersökningens frĂ„gestĂ€llningar Ă€r: - Vilka tankar har pedagogerna kring sin verksamhet, sin barngrupp och sin lĂ€randemiljö, samt vilka för- och nackdelar anser de att arbetssĂ€tten för med sig? - Finns det nĂ„gonting som skiljer de olika arbetssĂ€tten Ă„t, och i sĂ„ fall vad? För att besvara dessa frĂ„gor har tvĂ„ förskolor med olika Ă„ldersindelningar observerats och pedagoger pĂ„ förskolornas samtliga avdelningar har intervjuats. Även tidigare forskning inom Ă€mnet har bearbetats.

Barns upplevelse av psykosvÄrdens barngrupp : en undersökning av en grupp för barn till psykiskt sjuka förÀldrar

The aim of this essay was to study children?s experiences of their participation in a programme for children who have a parent with a mental illness. The study was written at the request of the Psychosis care in Örebro and was accomplished by qualitative interviews with five children at the ages of 11 to 16 years old. Previous research concerning children who have a parent with a mental illness and programmes for these children is accounted for. Antonovsky®s conception KASAM together with the conceptions of guilt and shame were used as the theoretical frame, from which the results of the interviews were analysed.

Konsten att anvÀnda en leksak

Examensarbetet handlar om olika förestÀllningar mellan pedagoger och barn och pÄ vilket sÀtt barnen leker med vissa leksaker. Syftet med arbetet Àr att fÄ syn pÄ olikheter eller likheter mellan vad pedagoger förvÀntar sig att leksakerna ska anvÀndas till och hur de faktiskt leks med av barnen. De tre frÄgor som arbetet har utgÄtt frÄn Àr: Hur ser barnen och pedagogerna pÄ de utvalda leksakerna och deras anvÀndning? Skiljer sig förvÀntningarna Ät kring hur leksakerna ska anvÀndas och i sÄ fall hur? Hur gÄr det till nÀr barnen laddar leksakerna med en ny mening? För att kunna besvara dessa frÄgor har jag intervjuat tvÄ pedagoger och observerat en utvald barngrupp pÄ sex barn. De teoretiska utgÄngspunkterna har varit leken och lÄgrealistiska respektive högrealistiska leksaker.

En förskola i storstadsmiljö

VÄrt arbete behandlar en förskola som Àr belÀgen i storstadsmiljö. VÄrt syfte med arbetet Àr att beskriva en storstadsförskolas verksamhet utifrÄn dess fysiska miljö. Vi vill med vÄrt arbete redogöra för hur en barngrupp, pedagoger och förÀldrar tÀnker om den miljö som barnen befinner sig i under förskoletiden. Vi har arbetat utifrÄn följande frÄgestÀllningar: Hur tÀnker de utvalda pedagogerna kring sin förskolas fysiska miljö? Hur ser det ut pÄ en förskola i storstadsmiljö? Var i den fysiska miljön pÄ Skattkistan trivs barnen bÀst? Vad anser förÀldrarna om Skattkistans fysiska miljö? VÄra frÄgestÀllningar har besvarats genom observation av en barngrupp, intervjuer med berörda pedagoger och enkÀter till förÀldrarna.

Hemmet som förskola? - en studie om dagbarnvÄrdare, familjedaghem och arbetet dÀromkring

Denna studie tar upp olika faktorer som spelar in i familjedaghem och dess verksamhet och hur/om familjedaghem kan vara ett alternativ till förskolan utifrÄn förÀldrars och dagbarnvÄrdares erfarenhet. Studien tar upp skillnader i de pedagogiska verksamheterna och skildrar dessa i texten. De frÄgestÀllningar som studien baseras pÄ Àr: Hur kommer det sig att förÀldrarna har valt att ha sina barn pÄ familjedaghem istÀllet för förskola och Finns det nÄgra tydliga skillnader i den pedagogiska verksamheten pÄ familjedaghem och förskola utifrÄn dagbarnvÄrdarens och förÀldrars erfarenheter? Tidigare forskning inom detta omrÄde har bland annat tagit upp dagbarnvÄrdares yrkesstatus, olika typer av barnomsorg samt förÀldrarnas syn pÄ verksamheten i familjedaghem. Studien Àr utförd utifrÄn kvalitativa metoder med intervjuer och enkÀtundersökning.

Pedagogens val i samlingar : Pedagogens metoder för att skapa social ordning

Syftet med denna uppsats Àr att, genom direktobservationer och löpande protokoll, ta reda pÄ hur pedagogerna i tvÄ olika verksamheter skapar och upprÀtthÄller social ordning i samlingen. Tyngdpunkten kommer att ligga vid fördelningen mellan tillrÀttavisningar och positiv feedback frÄn pedagogen riktat till barnet/barnen, dÄ detta vÀckte intresset för att vidare studera pedagogers metoder för att skapa och upprÀtthÄlla den sociala ordningen. Vi har genomfört totalt 24 observationer som Àr underlaget för att besvara frÄgestÀllningarna. UtifrÄn vÄra kategoriseringar av pedagogens metoder ser vi i resultatet att pedagogerna i bÄda verksamheterna anvÀnder samma typ av metoder men ibland pÄ olika sÀtt. Pedagogerna pÄ LÀrkan varierar metoder, innehÄll och barngrupp i sina samlingar, medan pedagogen pÄ Rackarungarna har tre liknande samlingar med samma barngrupp varje dag.

Behaglig beröring : en enkÀt- och observationsstudie

Syftet Àr att undersöka hur den behagliga beröringen pÄ ett naturligt och planerat sÀtt anvÀnds i förskolan och försöka se var grÀnsen gÄr för vad som anses accepterat. Samt att studera den behagliga beröringens eventuella effekter pÄ barn och barngrupp..

Skillnad pÄ sprÄkutveckling och sprÄkutveckling : Att utveckla sprÄket med hjÀlp av Karlstadmodellen och TAKK

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur Karlstadmodellen och TAKK (Tecken somAlternativ och Kompletterande Kommunikation) kan anvÀndas i förskoleverksamheten för attfrÀmja hela barngruppens sprÄkutveckling.De metoder som har anvÀnds för att undersöka och svara pÄ frÄgestÀllningen Àr intervju ochenkÀtundersökning. Det gjordes tre olika intervjuer. En med en mamma till ett barn demDowns syndrom och som Àven Àr certifierad handledare i Karlstadmodellen. En med enbarnskötare som arbetat med ett barns sprÄkutveckling med hjÀlp av Karlstadmodellen. Ochden tredje intervjun gjordes med tre sjuksköterskor pÄ BarnavÄrdscentralen.EnkÀtundersökningen skickades ut till 16 förskolor och 14 svarade.

1 NĂ€sta sida ->